Hem > Bara ett inlägg :-) > Jobbet på …

Jobbet på …

Hur lyckades du få sommarjobb i den butiken?
-Nä *ler*, jag bara passade på att fråga en av tjejerna som jobbade där, om de behövde anställa till sommaren. Och jag lyckades få telefonnumret till personalchefen i Göteborg.
Vad gjorde du sedan?
-Samma dag postade jag mitt CV och på onsdagen ringde jag upp personalchefen. Jag presenterade mig vid namn och frågade henne om hon hade fått mitt CV och hur möjligheterna till en sommaranställning såg ut? Efter ett längre samtal sa personalchefen att hon lägger mitt CV i hennes ”mest intressanta” ansökningshögen och att hon återkommer. När en månad har gått ringde hon upp mig och erbjöd anställning, som butiksbiträde.
Hade du tidigare erfarenheter av butiksjobb?
-Nej, inte direkt och det som jag tror övertygade henne var nog att jag har en lång erfarenhet av kundkontakter
Men, var det bara så där lätt och du fick jobbet? Något alldeles speciellt måste ha hänt att hon valde just dig?
-Vad menar du med något speciellt?
Något som du har gjort som fick henne att välja dig. Kan du exakt berätta hur din telefondialog med henne gick till och vad du sade?
-Som sagt, jag presenterade mig, och frågade om hon hade fått mitt CV. Hon svarade att hon har det. Då frågade jag om de behöver anställa till sommaren och hon svarade nej.
Och vad hände sedan?
-Vad du är jobbig med dina frågor … I alla fall, passade jag på att ställa frågan kring hur de gör när de rekryterar? Och samtalet förlängdes till ett trevligt samtal som varade i över 20 minuter. En månad därefter erbjöd de mig sommarjobbet!
Så vad tror du gjorde att du som inte har erfarenheter av butiksarbete, har fått jobbet på en av Sveriges mest kända butiker?
-I så fall var det nog att jag lyckades få till en fortsättning på samtalet med personalchefen, strax efter det ”dystra” svaret om att de just nu inte behövde anställa.
Du som själv har erfarenhet av rekryteringsuppdrag vad skulle du ”tipsa” dina kandidater om när de söker jobb?
-Var intresserade av den ni pratar med. Ta mindre positiva svar som ett sätt att passa på att utveckla samtalet och höra hur de rekryterar när de väl behöver det.
-Jag har även fått henne att tala om för mig vart hon åker på semester *skrattar* Strax innan min sommaranställning avslutades, mailade jag henne, tackade henne för den här gången och passade på att fråga hur hennes semester har varit.

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

