Hem > Bara ett inlägg :-), Eductus Jobb, Jobbcoach Stockholm > Ljus som tänds på AcadeMedia, är ögonblick man bär med sig för alltid!

Ljus som tänds på AcadeMedia, är ögonblick man bär med sig för alltid!

Jag har under min coachningstid på Academedia fått uppleva väldigt starka känslor. Man möter människor med otroliga kompetenser som de inte riktigt vet vad de ska göra av, man möter människor med stora drömmar som de inte tror kan komma i uppfyllelse, och så möter man människor som inte visar några känslor alls under flera coachningsmånader. Som coach har man använt alla metoder som finns i den stora COACH handboken på dessa deltagare men inte sett några resultat…..Tror man kanske, men det kan också visa sig vara helt fel!

Jag vill dela en händelse med er gällande en deltagare som jag har följt under 6 månaders tid på projektet AcadeMedia- NYA. Jag hade ingen aning om hur mycket jag hade påverkat honom och hans syn på livet, framtiden och hans syn på nuet.

Min deltagare var väldigt språksvag och hade svårt att uttrycka sig, så jag såg till att han fick språkstöd och språkträning som vi yrkes- inriktade mot servicebranschen.  Därefter jobbade vi med personliga brevet och CV och sökte arbete på löpande band. Min deltagare hade efter några månader inga problem med att leverera svar på frågor och tydligt tala om vad han ville ha och vilka krav han plötsligt ställde på sig själv och på sin omgivning, vilket var bra! Men känslorna som glädje, sorg  eller bara  ett leende… det fanns inte.

Min deltagare var en gammal sjöman från mellanöstern, hans tatuerade armar, och händer avslöjade en svår och inte helt okomplicerad backgrundshistorik. När jag frågade om hur hans liv hade varit brukar han svara kort och irriterat-Tufft!

Men så kom sista dag hos mig på Academedia, min deltagare hade då redan hunnit gå på praktik och skaffa sig ett arbete. När vi satt tillsammans för att slutdokumentera tiden som har varit trodde jag att han skulle känna sig lättad och vara glad, (då han äntligen skulle slippa mig och mina metoder…) Men så hände det något helt oväntat och chockerande! Det jag aldrig trodde var möjligt- tårar. Tårar och tårar som kom efter varandra! Jag tittade på min deltagare och han stod mitt emot mig, rak i ryggen och tittar på mig och tårarna bara rann. Det fanns helt plötsligt ingen coachmetod i hela världen som kunde rädda mig från denna situation som kändes väldigt fin i början men snart väldigt obekväm…

-Är allt bra, frågar jag lite nervöst?

-Tack för att du trodde på mig och tack för att du har funnits i mitt liv- Du har räddat mitt liv!

Så, även när man minst anar det , så kan man aldrig vara säker på vilka man påverkar och vilka ljus som tänds i människor när man minst anar det.

Monia Benbouzid

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

