Hem > Bara ett inlägg :-) > Från arbetssökande till butiksansvarig

Från arbetssökande till butiksansvarig

Välkommen

Här kommer en sann berättelse om hur det är att vara arbetssökande och vägen till framgång som både är tuff och hård. Men med lite flyt och lite ”jävlar anamma” kan allt förändras till det bättre. Här kommer Magdalenas väg till framgång:

Magdalena, en tjej som nu avslutat sin tid på AcadeMedia jobb, vet hur jobbigt det är att vara arbetslös. Hon blev arbetslös i januari 2009. Hon sökte jobb en tid i Stockholm, men begav sig även till en annan ort för att söka lyckan under en period, utan resultat. Kände flera gånger att hon ville ge upp, men gjorde aldrig det.

– Hur höll du motivationen uppe?

Magdalena har alltid velat jobba med kläder och att jobba i butik, då hon alltid sett upp till sin syster. Har alltid velat gå i systerns fotspår. Stödet från hennes syster var en stor del till att hon orkade fortsätta.

– Hon har inspirerat mig så mycket och hela tiden gett sitt stöd till mig.

Även att andra INTE trodde på henne, gav inre motivation. Hon hade bestämt sig för att visa dem att hon ÄR en person att räkna med! När Magdalena kom tillbaka till Sthlm sökte hon vidare, samtidigt som hon blev mer och mer desperat. Satt t.o.m på nätterna och sökte jobb. Uppger att hon ofta var inne kl 24:00 och kollade jobb på platsbanken, då deras platsannonser uppdateras vid den tiden.

Från att i början vara fast besluten att bara söka heltidsjobb, började hon söka alltmer deltids-extra jobb. I september belönades hennes jobbsök med ett tim extra på en skobutik.  Genom att få ett jobb och tjäna lite pengar förstärktes även hennes motivation att fortsatta söka jobb.

I december uppgav Magdalenas coach att AcadeMedia skulle hålla i en rekryteringsträff för en skobutik. Efter att Magdalena gått på intervjun hörde företaget av sig samma dag! Följden blev praktik under två veckor och därefter en heltidstjänst.

– Allt hände på en gång, det var jätte kul! Efter 2-3 veckor som heltidsanställd gick jag över till att bli butiksansvarig/butikschef, då den tidigare butiksansvarige sa upp sig. Det kändes helt underbart, det här var ju min dröm egentligen.

– Hur tyckte du att AcadeMedia har hjälpt dig under dessa sex månader?

– Min jobbcoach hjälpte mig att tro på mig själv och på vad jag kan. Mitt självförtroende var lågt när jag kom till AcadeMedia och det har jag tillsammans med min coach jobbat mycket på. Fick kämpa med att hitta mina styrkor och att tro på mig och vad jag kan. Min jobbcoach på AcadeMedia var alltid glad och positiv och det smittade av sig på mig, hon skrattade hela tiden och var cool, vilket jag fick energi ifrån. Jag är mycket nöjd med den hjälp jag fått från AcadeMedia, ni har duktiga coacher som har jobbat med många olika saker och som har kontakter. Utan er hade jag ju inte fått chansen till det här jobbet! Jag tycker att AcadeMedia är som en skola, fast en förberedelse inför arbetslivet helt enkelt. Finns ingen bättre förklaring!

Intervjudag 2010-01-14

Isabel/”intervjuare” – AcadeMedia Liljeholmen

Hossein/”fotograf ”- AcadeMeida Liljeholmen

  1. juni 7, 2010 kl. 3:40 e m

    Riktigt bra exempel på hur en jobbcoach kan skapa bra resultat tillsammans med den arbetssökande. Grattis Magdalena!

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

