Hem > Bara ett inlägg :-) > Som från himlen sänd

Som från himlen sänd

En låt av Ulf Lundell heter ”Från himlen sänd”, texten passar till det som hände igår. Vi fick en ny somalisk deltagare som inte kunde ett ord svenska,  och inte ett ord engelska. Och jag kan inte somaliska. Att få tag i en tolk som kan starta direkt är inte det enklaste, särskilt som tolken behöver vara hos oss flera gånger i veckan. Det fanns, trots freneteiskt letande, ingen ledig tolk den dagen.  Rådlöst gick jag tillbaka till den somaliska tjejen, beredd att med lexins hjälp göra ett första kontaktförsök. Då ringer det på dörren! Utanför står en ung tjej med afrikanskt utseende. ”Hej, jag skall börja här i ungdomsgarantin dag” sa hon. Då jag frågade visade det sig att hon bott i Sverige i 15 år och pratar somaliska och svenska flytande. Att hon dessutom var arbetslös, visste jag ju eftersom hon skulle ha oss som jobbcoacher. Resultatet blev, att den första somalska deltagaren fick en tolk, den unga tjejen i ungdomsgarantin  fick timlön och skall nu hjälpa oss under några veckor  och jag som jobbcoach till dem båda blev nöjd med denna upplösning. Det var rena kinderägget – tre önskningar i en!/Lotta Salvin-Persson

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

