Hem > Bara ett inlägg :-), Eductus Jobb, Jobbcoach Malmö > Yrkessvenska, en väg mot målet

Yrkessvenska, en väg mot målet

Som undervisare i projektet Yrkessvenska har jag fått ta del av fantastiska händelser som påverkat deltagarnas yrkeskarriär, och detta vill jag dela med mig i bloggen.

Syftet med Yrkessvenska är att utlandsfödda arbetssökande ska utveckla sin svenska inom just den bransch de vill arbeta inom. I min klass har jag en tandläkare, en städerska, en dataingenjör, en frisör, en ekonom, en telemontör, en administratör och en personlig assistent.

Min uppgift är att hitta en bra praktikplats till dem, där de får prata mycket branschsvenska samtidigt som de deltar på lektioner här på Eductus.

Nedan följer en intervju som jag gjort med en deltagare som nyligen avslutat sina studier på Yrkessvenska, en kvinna som kom till Sverige som politiskflykting och för kärlekens skull.

1. Vad lärde du dig på Yrkessvenska?

Jag fick lära mig om arbetslivet i Sverige. Likaså lärde jag mig hur man hittar jobb, hur man gör en bra CV och hur man letar efter annonser och sätter in dem.

2. Vad tyckte du var bra med studierna?

Jag tyckte om att öva anställningsintervju och att få prata mycket. Jag fick lära mig om olika yrkesutbildningar, så lär man sig nya ord.

3. Hur upplevde du din språkpraktikplats?
Efter min språkpraktikplats känner jag mig gladare, säkrare och med fler möjligheter att arbeta i Sverige. Min coach på Eductus hjälpte mig mycket att hitta plats för min praktik. Vi kämpade tillsammans och vi fick till slut det bästa resultat.

4. Hur gick du tillväga för att få information om Instegsjobb?

När jag kom till Sverige var jag jättenyfiken på alla papper som jag fick med posten. En gång fick jag information om arbetsförmedlingen och där läste jag något om instegsjobb. Sen när jag slutade min praktik träffade jag min handläggare på arbetsförmedlingen och jag frågade henne om det. Men innan jag slutade min praktik träffade jag personalchefen i Malmö Stad och frågade henne om det fanns möjligheter att fortsätta med dem och till min förvåning sa hon: självklart! Du är välkommen när du kommer tillbaka från din semester i Colombia. Så när jag återkom från mitt land träffade jag min handläggare och hon gav mig all information och blanketter för att visa dem på arbetsplatsen.

5. Hur känns det att ha fått jobb på din drömplats?

Jag är den gladaste kvinna för att jag har kunnat hitta detta jobb eftersom den är relaterad till mitt yrke och min utbildning från mitt hemland. Någon gång var jag på en mässa och jag frågade flickan som var ansvarig om jag skulle kunna arbeta i Malmö Stad. Hon skrattade och svarade: titta på vår websida där kan du se en länk som heter: jobba hos oss. Det var ett lyckotecken!

Jag kan säga: arbeta i Malmö Stad var min dröm sedan jag kom till Sverige. Nu har jag lärt mig massor av grejor. Jag jobbar med statliga upphandlingarna, miljökrav, teknisk handbok och ibland går jag till olika arbetsplatser omkring Malmö stad. Jag trivs med mitt jobb och känner att det går bättre och bättre varje dag.

6. Skulle du rekommendera Yrkessvenska på Eductus till någon annan?

Absolut! Detta är den bästa erfarenheten man kan få. Jag tror att när en person hittar jobb i sitt yrke känner man sig viktig för samhället.

/ Victoria Ganno

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

