Hem > Jobbcoach Örebro > I huvudet på en nyanställd

I huvudet på en nyanställd

Efter att ha suttit i fikarummet en stund infann sig en mycket märklig och oväntad tanke. Under den långa sekunden som passerade innan jag trängde bort tanken hann jag tänka att människorna här, mina blivande kollegor, måste tillhöra någon form av sekt. Genast försökte jag slå bort mina fördomar, samtidigt som jag intensivt letade efter mitt förstånd. Det är klart dem inte tillhör någon sekt, och även om de skulle göra det så är de människor precis som jag.
Sekunden senare hade jag åter fullt fokus på att le och verka trevlig, eller ja, verka och verka, jag är trevligt men ibland får man ju för sig att man ska anstränga sig lite extra. Första dagen på nya jobbet är ett typexempel på när man förmodligen lägger lite extra krut på att verka trevlig.

Hur kommer det sig så att en nyanställd efter bara en kort stund i fikarummet tror att ens nya kollegor ingår i en sekt. Ja, svaret är enkelt, kanske tråkigt men enkelt. Som nyanställd i fikarummet för första gången satt jag och upplevde följande: Alla som kom in genom dörren gjorde tre saker, och då menar jag alla, utan undantag. Jag har aldrig i hela mitt liv tidigare varit med om samma sak. När jag berättade om min upplevelse var det någon som sa: men vi jobbar ju med människor, det är klart det är så. FEL, det är verkligen inte klart att det är så. Jag har varit runt om i hela landet och besökt och mängd arbetsplatser där man uteslutande arbetar med människor men aldrig fått samma bemötande.
Tre saker talade jag om, tre små saker som gjorde att jag fick ett fantastiskt gott första intryck av Eductus. För det första, alla som kom in la direkt märke till mig. Detta är i och för sig vanligt förekommande då man är ny, det är det som händer sen som är olika. Någon kommer in och ser ett nytt ansikte, personen nickar mot den nya och säger hej, personen låtsas som om han eller hon inte alls lagt märke till den nye, personen håller upp handen och säger tja och välkommen eller personen (nr två) tar sig besväret och kommer fram och tar i hand. För alla som den morgonen, när jag satt med min första kopp kaffe i handen, kom in i fikarummet på Eductus kom fram till mig och tog i hand. Redan här känns det ju bra eller hur!? Sist men absolut inte minst, alltså för det tredje. De tog i hand och de gjorde det med värme. Det var inte påtvingat eller konstlat, det var äkta och det var varmt.  

Tack för ett fantastiskt första möte med min nya arbetsplats.

 Jesper/ ny jobbcoach i Örebro

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

