Hem > Arbetsgivare, Eductus, Eductus Jobb > Från nyanländ till nyanställd!

Från nyanländ till nyanställd!

Jag har alltid kontinuerlig kontakt med flera av mina deltagare efter de har slutats på Eductus.  Jag är ju angelägen om att höra hur det går för dem i det verkliga livet. Till min glädje hör många av mina deltagare av sig för att berätta om sin livs- och arbetssituation.

En dag fick jag ett samtal från en tidigare deltagare. Han berättar att han fortfarande jobbar kvar på restaurangen där jag tidigare ordnade honom en praktikplats, vilken nu övergått till en vanlig anställning. Nu vänder han sig igen till mig igen för att höra om jag skulle kunna hjälpa hans kompis Fadi, från Irak. Han berättar att hans kompis Fadi kom till Sverige för två månader sedan, är gift och har nyligen fått ett barn. Han bor med sin familj i Norsborg och är fast besluten att komma ut på arbetsmarknaden så fort som möjligt för att kunna försörja sin familj.

Jag ringde upp Fadi och kallade honom till ett möte för att få veta lite mer om honom. Under samtalet berättade han att han har en högskoleutbildning från sitt hemland och att han har arbetat som bagare. Han kunde bara lite svenska och engelska. Vi kunde kommunicera bra med varandra ändå. Jag såg på honom att han var fast besluten att hitta ett jobb, men han visste inte hur han ska gå tillväga.

Jag berättade för honom att allra först måste han skriva in sig på Arbetsförmedlingen. Med mitt visitkort i handen gick Fadi till Arbetsförmedlingen i Kista och skrev in sig som arbetssökande. Redan vid första samtalet med Af-handläggaren berättade han om vårt möte och sitt önskemål om att bli anvisad till Eductus i Sollentuna. Inom en vecka får jag ett samtal från Af-handläggaren i Kista och en förfrågan om vi skulle kunna ta hand om Fadi. Självklart svarade jag ja och berättar om mitt tidigare möte med honom. Kort därefter kommer Fadi till oss och fick mig som coach.

Efter informationsmöte och ett kartläggningssamtal förstår jag att Fadi inte har något emot att jobba som restaurangbiträde eller diskare. Jag hjälper honom att skriva sitt CV och personliga brev samt ägnar tid åt intervjuträning för att han ska bekanta sig med olika intervjufrågor. När ansökningshandlingarna var klara ringde jag en restaurangägare i Stadshagen som jag har samarbetat med under de senaste två åren. Jag berättade för honom att jag har en motiverad och driftig deltagare som är intresserad av att jobba på en restaurang men utan arbetslivserfarenhet från Sverige och lite språkkunskaper i svenska. Jag bestämde en träff med arbetsgivaren och vi träffades tillsammans med Fadi. Vi kom överens om att Fadi skulle börja som praktikant på restaurangen. Målet med praktiken var att  Fadi skulle lära sig rutiner och bekanta sig med arbetsuppgifterna samt utöka sin kunskap inom svensk arbetsmiljö. Om allt gick bra skulle arbetsgivaren erbjuda honom en heltidsanställning.

En kort tid därefter ringer jag arbetsgivaren och frågar hur praktiken går för Fadi.  Arbetsgivaren har bara positivt att säga om honom. Han är mycket nöjd med deltagarens insatser och är villig att erbjuda honom ett Instegsjobb. Anställningen ger möjligheter till svenskundervisning för invandrare, Sfi, så att Fadi får kombinera teori med den praktiska språkträning ett arbete innebär. Fadi är också lycklig och trivs som fisken i vattnet. Han tycker det är både roligt och spännande att kunna fortsätta jobba på restaurangen. Fadi tackar Eductus för all hjälp han fått på vägen – från nyanländ till nyanställd.

Eductus Sollentuna

Latif Rahman

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

