Hem > Arbetsgivare, Etableringslots, Generationsväxling, Integration, Lots Väst > Etableringslotsen Ahmed är från Eductus Borås och han påverkar i Norrby

Etableringslotsen Ahmed är från Eductus Borås och han påverkar i Norrby

Det gäller att hitta platser där folk träffas, säger lotsen Ahmed från Eductus Borås. Hur når man alla de som behöver hjälp att ta de första stegen in i samhället? I Borås finns två bostadsområden där många med utländsk härkomst bor. Just i Norrby finns mötesplatsen, som drivs av Borås Kommun. Där brukar jag träffar mina utländska grannar och hjälper till med läxor och annat. Under ett par timmar på eftermiddagarna och under mer avslappnade omständigheter samspråkar jag med mina landsmän, kring olika vägar in i samhället. Vissa personer vill även att jag pratar svenska istället för somaliska. Andra vill bara ta en kopp kaffe och barnen kommer till mig med sina läxor. Tillsammans skapar vi trygghet med ett framtidsperspektiv.

I morgon är det exakt ett år sedan då etableringsreformen började gälla. Hur har det gått? Hur har samhället kunnat fånga upp all den kompetens som finns hos nyanlända personer och som så väl behövs på arbetsmarknaden? Hur kan arbetsgivarna hitta kompetenser och på samma gång få kontroll över generationsväxlingen på sina företag?

 

Joanna Kozakiewicz

E: socialamedier@eductus.se

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

