Hem > Bara ett inlägg :-) > En vanlig dag med Annelie – coach på Eductus

En vanlig dag med Annelie – coach på Eductus

I början av maj i år kom en ung pojke med ett sorgset leende, han sa, ”Jag vill förändra mitt liv!”

Jag har valt dig på Eductus för att jag känner att du kan hjälpa mig.  ”Första gången jag var här på info-möte hos dig, med min handläggare från Nacka, kände jag hopp för första gången i mitt liv”. Allan fortsätter, ”Du kan förändra ditt liv Allan, du kan välja att gå en annan väg i ditt liv. Bort från droger och kriminalitet till jobb och egen självförsörjning. Vi går stegvis framåt i din takt men med siktet och målet inställt på att du kan skapa ditt nya hälsosamma liv med egen försörjning. Vill du det Allan?” Allan sa, ”Ja, jag vill börja redan nästa vecka”.

Vi lade upp en genomförande plan med tydliga mål, du bestämde, det var din motivation som var i fokus. Under coachningens första tid var jag med dig både i djupa dalar och på riktigt höga höjder. Vi gjorde en kartläggning, tittade närmare på vad som kan ha orsakat ditt missbruk, när ”urspårningarna” skett i livet och det gjorde vi mest för att öka din egen medvetenhet och självinsikt och att lära dig mer om dig själv. Vi inveterade dina styrkor och förmågor. Vi gjorde din nya CV, det var ett stort steg framåt och ur den första delen av coachningen kom din drivkraft längre och längre fram för varje gång vi sågs. Din självkänsla växte och vi jobbade vidare.

Vi arbetade med dina tankar, känslor och beteende till förändring. Vi satte huvudmål och delmål. Vi letade arbetsgivare för arbetsträning och praktik. Jag ringde och du lyssnade. Vi skrev nya arbetsgivarlistor, lista efter lista, jag ringde och du lärde dig mer på att lyssna just då. Vi fick napp!

Då var det dags för intervjuträning innan mötet med arbetsgivaren. Oh, vad vi tränade, gång efter gång och till sist satt det! Hur du ville presentera dig utan att dölja, vara ärlig. Allan säger, ”Annelie, du har aldrig dömt mig för vad jag än berättat, du har förmågan att se förbi allt jag gjort så fel i mitt liv, du fokuserar på mig, mina styrkor och möjligheter som skapar hopp hos mig. Då känner jag att allt är möjligt”.

I början av maj i år kom en ung pojke med ett sorgset leende. Idag i september samma år, ser jag det här. När jag lämnar arbetsplatsen på hunddagiset i Saltsjö-Boo, där du efter praktiken fått jobb som vårdare och hundförare, ser jag en frisk man, en pappa och en ansvarsfull medarbetare på arbetsplatsen. du har förvandlats till en ansvarsfull 37-årig man. Jag ser också en frånskild man som nu kan ta hand om sin lilla dotter, en man som kan skapa en fast egen bostad, få en vanlig lön på sitt konto och med målet att bli självförsörjande. ”Målet är att bli utan soc. Jag ska fixa mina skulder med avbetalning till Kronofogden också har jag bestämt”, säger Allan med tydlig engelsk-svensk brytning. ”Till att börja med blir det väl bara en liten summa, men du har sagt Annelie, att det räcker med ett litet lagom steg i taget för att börja en stor förändring och det är det jag gör just nu, dag för dag efter vår coachning – back to life!” säger Allan glatt.

Det är för alla dessa möten med människor från olika länder och kulturer , att få vara en del av deras ”life-stories” som Annelie Björnsdotter valt att arbeta som coach de senaste 5 åren. Klienternas process, utveckling och växande som jag får möjligheten att vara en del av och med om. Att förmedla hopp, se möjligheter, våga utmana på ett lagom sätt med erfarenhet, kunskap och empati i förening är mitt skapande tillsammans med deltagaren.

Annelie Björnsdotter

 

Allan som hundförare och vårdare med alla underbara hundarna på Hunddagiset i Saltsjö-Boo

  1. Sofia
    januari 23, 2013 kl. 4:37 e m

    Ja, jag har haft kontakt med Annelie och kan säga att hon är en underbar coach, med stor talang att lyfta och peppa människor. De som har henne som coach kan vara extra lyckliga. Tyvär, jobbar hon inte som en vanlig coach idag.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

